Pestomarinerad risoni

 
Jag gjorde två olika sorter. En med grön och en med röd pesto.
Jättegod och ytterligare ett recept som finns på min buffé
Risoni är pasta som ser ut som ris. Jättegott!
 
10 bufféportioner
 
500 g risoni
1/2 dl rostade pinjenötter
 
Pesto
1 kruka färsk basilika
2 vitlöksklyftor
1 dl riven parmesan
1/2-1 dl pinjenötter eller valnötter
2 dl olivolja
1 tsk salt
 
Färsk basilika till att garnera med.
 
Koka risonin ca 15 minuter.
Häll av vattnet och låt pastan kallna.
Rosta pinjenötterna under passning i torr stekpanna.
Blanda allt till peston utom oljan i matberedare eller mixer. Kör tills massan är smulig.
Tillsätt olja i en fin stråle under tiden.
Smaka av.
Blanda risonin med peston. Garnera med pinjenötter och basilika.
Beräkna ca 2 msk pesto per portion.
Vill man fuska kan man även ta färdig pesto vilket jag kör när jag har bråttom.
 
Nu finns jag även på facebook med alla recept!
Där läggs recepten med länkar hit upp vid varje nytt inlägg, allt för att du inte skall missa något.
Joina gruppen och ta med era vänner.

Ni hittar mig på:
 
https://www.facebook.com/groups/487572974754908/