Nougat- och mascarponemousse med apelsinchutney

Den här desserten är to die for!
Den är så vansinnigt god men tar i princip en hel dag att göra, så jag brukar passa på vid stora fester då jag ändå kan göra rätt många. Den är helt outstanding så låter er själva bedömma....
Den är perfekt på den italienska buffén då den påminner om den italienska tiramisun.
Du gör den med FÖRDEL dagen innan servering!
 
8 portioner
 
1 dl starkt kallt kaffe
8 st savoiardikex
 
1 apelsin, torkade i skivor
 
Apelsinchutney
2 gelatinblad
250 g apelsinfiléer
0,5 dl pressad apelsin
0,5 vaniljstång
125 g syltsocker
 
Mascarponemousse
5 äggulor
0,75 dl strösocker
0,75 dl madeira ( Jag ersätter den med den alkoholfria Rochester Dickensian recipe Rum & raisin)
150 g mascarponeost
2 dl vispgrädde
60 g nutella
 
Apelsinchutney:
Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min.
Skär bort skalet på apelsinerna med en vass kniv och skär ut skinnfria filéer.
Dela vaniljstången och skrapa ur fröna.
Koka vaniljstång, frön, apelsinklyftor, apelsinsaft, syltsocker i en kastrull 2 min.
Lyft upp gelatinbladen och smält ner dem i apelsinchutneyn under omrörning.
Låt svalna och fördela chutneyn i 8 koppar eller glas som rymmer 2 dl.
Ställ i kylen minst 3 timmar för att stelna.
 
Mascarponemousse:
Vispa äggulor, socker och madeira i en skål i hett vattenbad till massan blir luftig och riktigt fast och har en temperatur på 83°. Det är viktigt att vispa hela tiden.
Blanda i mascarpone och hasselnötskräm.
Låt kallna till 20°.
Lättvispa grädden och vänd försiktigt ner den i krämen.
Kaffedoppa kexen och lägg dem på chutneyn.
Klicka eller spritsa ner moussen. Se till att moussen når ända ut i kanterna och är jämn och slät. Ställ kopparna i kylen ca 3 timmar.
Servera med torkad apelsinskiva.
 
I orginalreceptet skall det även vara kaffegelé överst menjag tycker det blev för mycket smaker och inte så gott. Det var dock tudelade meningar men jag har hädanefter alltid uteslutit det.
Men här kommer det för den som älskar kaffe...
 
Kaffegelé
2 gelatinblad
1,5 dl hett starkt kaffe
1,5 msk strösocker
1 msk likör, frangelicolikör (hasselnötslikör) eller kaffelikör
 
Kaffegelé:
Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min.
Lyft upp dem och smält dem på svag värme i lite av kaffet. Rör ner det i det resterande kaffet, socker och likör.
Låt kallna, och när den börjar stelna till äggvitekonsistens skedas den över moussen. Ställ tillbaka kopparna i kylen för att gelén ska stelna helt.
Servera därefter med den torkade apelsinskiva.
 
Jag brukar förbereda apelsinskivorna någon vecka före då det tar sååå lång tid i ugnen.
Ett annat tips är att INTE dubbla receptet om ni är flera utan göra den i omgångar, dvs 2 kastruller på raken.
 
Nu finns jag även på facebook med alla recept!
Där läggs recepten med länkar hit upp vid varje nytt inlägg, allt för att du inte skall missa något.
Joina gruppen och ta med era vänner.

Ni hittar mig på:
 
https://www.facebook.com/groups/487572974754908/