Ostblommor

Dessa ljuvliga ostblommor har en tydlig smak av basilika.
Vill man servera dessa på tex ett bröllop passar kanske små hjärtan bättre, men jag serverade på en fest och valde därför blommor.
De blir perfekta på buffébordet, men de blommor som blev över gick perfekt som snacks och lite fredagsgott.
Man kan förvara blommorna på torrt ställe i en burk med lock, eller frysa dom som jag gjorde.
Degen var ljuvlig och inte alls kladdig som jag trodde. Dessutom användes allt och inget slängdes.
 
 
Jag fick ut 150 blommor på en deg.
 
100 g kallt smör
3 dl + 1/2 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
4 dl riven västerbottenost (Jag valde prästost)
1 kruka basilika (ca 2 dl) (Jag tog ett paket fryst basilika då den färska inte var fräsch)
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Mixa snabbt ost och basilika till en grön massa i matberedaren.
Tillsätt smör, mjöl och bakpulver och kör snabbt ihop till en deg.
Nästa gång kommer jag även tillsätta salt.
Kavla degen på mjölad bänk (eller bakmatta i silikon, vilket funkade kanon, fastnade inte något alls) till ca 1 cm i tjocklek. Stansa ut blommor (eller hjärtan) med ett litet mått. Lägg vartefter på plåt med bakplåtspapper och grädda dem högt upp i ugnen 10-12 minuter.
Låt svalna och förvara i tätslutande burk eller i frysen.
 
Om man viktväktar är hela degen 49 pp om man räknar med 17% riven ost.
Jag fick ut 150 blommor vilket gör att 3 blommor är 1 pp.
Helt ok enligt mig =)