Minipaj med ricotta, spenat och soltorkad tomat

Helt underbara små minipajer med lite mer vuxen smak.
Ricotta, spenat och soltorkade tomater.
Perfekt till buffén eller en skön utflykt.
Pajdegen är helt fantastisk att jobba med!
Denna gjorde jag i dubbel sats och serverade på mammas italienska buffe på hennes födelsedagsfest.
 
 
24 minipajer
 
Pajdegen:
 
175 g kylskåpskallt smör
4 dl vetemjöl
ev lite iskallt vatten
1/2 tsk salt
 
Arbeta snabbt ihop smör, mjöl och salt i en matberedare eller för hand.
Överarbeta inte degen.
Tillsätt eventuellt några droppar vatten om degen känns för torr. Jag har aldrig behövt tillsätta mer än någon droppe.
Lägg degen i en påse och förvara kallt ca 30 minuter.
Smörj en minimuffinsplåt, eller ännu bättre, köp engångsformar i aluminium.
Dela degen i 24 lika stora delar och tryck ut degen i formarna. I engångsformar behövs ingen smörjning.
Låt plåten stå i kylen 15 minuter.
 
Pajen kan förvaras i kylen ca 2 dygn, i en bunke eller förtryckt i formarna, eller i frysen ca 2 månader.
 
Fyllningen:
 
1 ägg
1 dl standardmjölk
125 g ricotta ost
ca 40 g färsk finhackad spenat
1 msk finhackad färsk basilika
15 g rostade och finhackade pinjenötter (kan uteslutas)
4 soltorkade tomater i olja som finhackas
salt och peppar
 
Värm ugnen till 200 grader.
Vispa ägget. Rör i mjölken och tillsätt resten av ingredienserna.
Jag brukar istället fördela spenat, tomat och basilika i formarna och bara röra ihop ägg, mjölk och ricotta smaksatt med salt och peppar och skeda över i pajerna så det blir jämt fördelat. 
Grädda ca 20 minuter
 
Pajerna kan gräddas och förvaras i kylskåpet 2 dygn eller i frysen i ca 2 månader.
Värm eventuellt i 150 grader 5-10 minuter.
 
Eftersom att jag viktväktar har jag självklart ett pp värde =)
3 pp per paj =)
Då är INTE pinjenötter med i den uträkningen eftersom jag utesluter det ur pajerna