Marinerade körsbärstomater

Ljuvligt goda små körsbärstomater som marinerats.
Perfekt på buffébordet eller bara som tillbehör!
Jag hade denna som tillbehör på mammas födelsedagsfest
 
 
500 g körsbärstomater räcker till ca 10 personer.
Jag gjorde på 1250 g till 25 personer och fick över.
 
500 g körsbärstomater i halvor
 
Marinad:
ca 1 dl olivolja av god kvalitet
2 msk rödvinsvinäger
2 msk hackad basilika
1 msk torkad mejram
1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
 
Rör ihop ingredienserna till marinaden.
Rör ner tomaterna och låt stå i rumsvärme i ca 2 timmar före servering.
Tomaterna kan även förberedas och förvaras i kylskåpet 2 dagar.
 
Eftersom att jag viktväktar har jag ju räknat ut pp på receptet.
På 500 g tomater blir hela receptet på 26 pp.
Det är beräknat på 10 personer men räcker nog lätt till 15.
På 10 personer blir det 3 pp och på 15 personer 2 pp.
Dock tycker jag det är felvisande då tomaterna ligger i marinad och man inte äter oljan som den är utan det blir MASSA olja kvar i skålen. Som ni ser på bilden simmar tomaterna i oljan.
Därför tar jag några tomater och sållar bort oljan och räknar på 1 pp.
Hur du själv gör får du sjäv besluta.