Fredagsgrytan

Denna grytan är en av familjens absoluta favoriter.
Perfekt att fira att veckan är över
 
4 port, 13 pp.p.p
 

800 g potatis

4 tsk olivolja

flingsalt och svartpeppar

1 paket bacon

600 g fläskfile, putsad

1 rödlök

1 klyfta vitlök

100 g champinjoner

2 msk japansk soja

1 msk kalvfond

1 tsk persillade

2 dl vatten

1 dl fraiche max 8%

 

Skär potatisen i klyftor, lägg ut dem på långpanna. Ringla över olivolja och smaksätt med svartpeppar och flingsalt. Baka potatisen i ugn, 180° i ca 20 min.

Strimla bacon och knaperstek, låt det rinna av på hushållspapper. Skär köttet i cm små strimlor, skiva lök, svamp och finhacka vitlök. Bryn kött och grönsaker i stekpanna några min. Lägg över i en gryta, tillsätt bacon, soja, fond, persillade och vatten. Låt koka sakta i ca 10 min tills köttet är mört. Rör i fraiche och låt det koka upp. Smaka av med salt

och svartpeppar. Servera med potatisklyftor och sallad.

 

Nu finns jag även på facebook med alla recept!
Där läggs recepten med länkar hit upp vid varje nytt inlägg, allt för att du inte skall missa något.
Joina gruppen och ta med era vänner.

Ni hittar mig på:
 
https://www.facebook.com/groups/487572974754908/
 
Smaklig spis!
//Blondiie