Dynamitsoppa ( Het köttfärssoppa)

När jag jobbade som dagmamma åt vi soppa varje torsdag med en god efterrätt.
Både barn och föräldrar uppskattade det.
Självklart blir det mer spännande med roliga namn, så låt mig presentera Dynamitsoppan, som egentligen är en vanlig het köttfärssoppa. Dock var den älskad och efterfrågades ofta av både barn och föräldrar.
 
Hela soppan är 37 pp, dvs 4 port = 9 pp, 6 port = 6 pp. Gör man en referensportion är den 2 dl och då blir soppan till 10 personer, dvs 3,7 pp.p.p
 
500 g potatis
200 g morötter
2 l köttbuljong
400 g nötfärs 10 %
2 msk smör
180 g gul lök
1/2 dl chilisås
1 msk paprikapulver
2 krm svartpeppar
1 dl hackad persilja
 
Skala potatis och morötter.
Skiva potatisen tunt och grovriv morötterna.
Lägg potatisen och morötterna i buljongen och koka på svag värme i ca 15 minuter.
Hacka löken och fräs den med färsen.
Blanda ner chilisåsen och kryddorna och rör sedan ner färsblandningen i soppan.
Låt soppan koka ytterligare 5 minuter och smaka av.
Tillsätt hackad persilja.
 
När jag jobbade serverade jag soppan med morotsbitar, mjukt bröd och bregott tillsammans med ett glas mjölk för att fylla det rekommenderade energi och kalciumbehovet barnen behövde.
Till efterrätt serverades mannagrynspudding vilket jag gör än idag!
Receptet på pudding och saftsås finns HÄR
 
Nu finns jag även på facebook med alla recept!
Där läggs recepten med länkar hit upp vid varje nytt inlägg, allt för att du inte skall missa något.
Joina gruppen och ta med era vänner.
 

Ni hittar mig på:
 
https://www.facebook.com/groups/487572974754908/